Spreewald en Berlijn: een impressie

Laatst bijgewerkt: 1 June 2018 om 23:59 uur

Na twee eerdere NCRV-kampeerreizen te hebben meebeleefd (Velotour de Charme in West-Frankrijk en rondreis door de Baltische staten) hebben mijn vrouw Dicky en ik in juni 2017 de fietsvakantie Spreewald en Potsdam/Berlijn onder leiding van Jan en Herma Oostra ‘gedaan’.

Spreewald | Het Spreewald is een UNESCO-beschermd veenreservaat met veel moerasbossen, eindeloze vaarwegen en een rijk planten- en dierenleven ten zuidoosten van Berlijn, in de deelstaat Brandenburg, voorheen behorend tot de DDR. Het gebied wordt verder gekenmerkt door talloze ‘Seeën’, de Sorben (een Slavische bevolkingsgroep) en de augurkenteelt. Potsdam is de oude hoofdstad van Brandenburg en voormalige buitenresidentie van de Duitse keizers. De stad is gezegend met veel historische gebouwen en ook vervlogen grandeur. Berlijn is de dynamische Duitse hoofdstad met een bewogen geschiedenis.

Lübben | Na een kennismakingsdag in mei in Harderwijk treffen we de groep – elf equipes – op 7 juni op de (volle) camping in Lübben, waar we na een welkomstdiner twee dagen rondfietsen door prachtige natuur, langs meren en de Spree en door authentieke dorpen. Twee museumbezoeken, een braderie in het stadje en ’s zondags een kerkdienst in Lübben maken het verblijf compleet. Het weer is prachtig en dat zal, op een paar hevige (onweers)buien na, ook de hele vakantie zo blijven. De groep is divers, hecht en zeer gezellig.

Rond Burg | Op 12 juni reist de hele groep naar Burg, een wat dorpsere plaats. Het DDR-verleden is hier en daar nog terug te vinden, vooral in het wat beklemmende DDR-museum. De volgende dag maken we een fietstocht naar Leipe en Lehte, een dorp met een hoog ‘Giethoorn’-gehalte en openluchtmuseum. Een vaartocht per punter leert ons hoe uitgestrekt dit waterlabyrint is en hoeveel verschillende libellen er zijn. Daags daarna een warme dag waarop we Cottbus bezoeken en op de markt lunchen bij de Griek. ‘s Avonds vieren we een verjaardagsfeestje op de camping.

Boomstammenpad | Op zaterdag 17 juni verhuizen we naar Wendisch Rietz; een mooie tocht. We maken een fietstocht rond de Dolgersee, deels over een boomstammenpad door het bos. Wat een muggen hier! Het is warm, maar de zorgvuldig uitgezochte camping heeft een strandje waar we kunnen zwemmen in het meer. Op zondagmorgen verrassen Jan en Herma ons met een uitgebreid Vaderdagontbijt in het oude groepsgebouwtje, waar we ook onze campingdienst houden.

Richting Potsdam | Na nog een fietstocht op maandag en een openluchtdiner rijden we op dinsdag naar camping ‘Sanssouci’ aan de Templitzersee in Potsdam, waar we weer samen zwemmen en dineren. Van hieruit fietsen we door Potsdam, bezoeken de Glienicke Brücke, het slot Sanssouci en Charlottenburg, Holländisches Viertel. Het stralende weer maakt het vakantiegevoel compleet.

Berlin, wir kommen! | Donderdag 22 juni maken we een ‘City Tour Berlin’. Met een cabriobus maken we een rondrit langs alle bekende plaatsen. Ook bezoeken we de Reichstag. Na twee uur oponthoud vanwege een aanrijding met de bus komen we in de stromende regen terug op de camping. Na een vrije dag en een fietstocht rond de Templiner See, waarbij we het huis van Albert Einstein bezoeken, gaan we ’s zondags ter kerke in de Friedenkirche in Potsdam. We treffen het: er is een doopdienst en de cantorij zingt mee. Op de camping drinken we koffie onder de paraplu.

Genieten | Maandag 26 juni maken we de laatste tocht per fiets, tram en S-Bahn naar Berlijn. Het is een volle dag: koffie, de Brandenburger Tor, Unter den Linden, middagpauzedienst in de Berliner Dom – met prachtig orgelspel – en na de gezamenlijke lunch een boottocht over de Spree, dwars door de stad. Het is mooi weer en we genieten van de prachtige stadspanorama’s. Na Alexanderplatz, Rotes Rathaus, Nicolaikirche een terrasje op de Gendarmenmarkt, gaan we terug naar de camping. Een prachtige dag in een mooie stad.

Vielen Dank! | Dinsdag 27 juni is de laatste met onze groep. We komen bij van de vele indrukken van Berlijn, ruimen op en bereiden het vertrek voor. ‘s Avonds genieten we van het slotdiner in het campingrestaurant met optredens van de deelnemers, zang door een ad hoc-koortje, een letterspel voor Jan en Herma en veel warme woorden. Een mooie afsluiting van een echte NCRV-reis: goed voorbereid, natuur en cultuur en vooral: goed gezelschap. Vielen Dank!